Tuesday, March 31, 2009

Kelapangan Dan Kejayaan

**masa itu emas**

arini nak cite pasal kelapangan dan kejayaan. dalam hidup aku, aku selalu sangat brtangguh masadalam sesuatu hal. dari dulu.. sampai sekarang. walaupun banyak kesan buruk dah aku rasa, tapi tak pernah serik. contoh antara perkara yang aku tangguhkan:


1. kereta ade problem tang enjin, aku dah tahu, dan ade saja masa nak repair, tapi aku suke tangguh. bile dah hancur, parah, barulah nak menggelabah. terpaksa berlebih kuar duit utk baiki.

2. Kalu dapat keje assignment, mesti nak buat last minute, tangguh, tangguh, bile dah dekat due date, baru menggelabah nak buat. hasil nye pon kerje lebih kurang. sebabnye, banyak bertangguh.kerja last minute.


3. bab hati dan perasaan. kadang tu rasa nak luahkan ape yg rasa tak puas hati. pastu tangguh2. sampai kite sendiri rase benci dan meluat sampai malas dah nak cakap. kalu aku luah dr awal, mesti org tu blh berubah, dan rasa senang berdamping.

kesimpulannye, penangguh masa ni selalu dapat kesan yang buruk. tak ada satu kebaikan pon yg aku dapat selama bertangguh ni. oleh yang demikian, jika ada kelapangan, laksanakanlah tugas dengan tekun, kerana ianya akan menghasilkan kejayaan. InsyaAllah..